حضرت علی(ع) درباره رابطه بین عفت و غیرت میفرماید:
«قدر الرجل علی قدر همته و صدقه علی قدر مروته و شجاعته علی قدر انفته و عفته علی قدر غیرته؛
ارزش مرد به اندازة همت او، صداقتش به مقدار جوان مردیاش، شجاعتش به میزان احساس مردانگی و عفتش به اندازه غیرت اوست.»
بیماری بیحجابی و بدحجابی، با بیماری فقدان یا ضعف غیرت، رابطه و تاثیر متقابل دارد؛ یعنی از یک طرف دوری زنان از لباس حیا به غیرت مردان،
به ویژه نسل نوخاسته ضربه میزند و از طرف دیگر از علتها و ریشههای عمده این بیماری خطرناک و فاجعهآفرین، نبود یا ضعف غیرت و عفت پدران یا شوهران است
که در پیشگاه خداوند مسئول خواهند بود و در گناهانی که دختران یا همسران خودنمای آنها در این باره مرتکب میشوند و در جرمها و فاجعههایی که از طریق آنها در جامعه
و جوانان آن ایجاد میشود، شریک خواهند بود و عاقبت، نتیجة وخیم آن را خواهند دید؛ آنان باید بدانند که بزگترین دشمنی را در برابر آنان انجام میدهند؛
آن جا که قرآن حکیم میفرماید:
(یا ایها الذین امنوا افسکم و اهلیکم نارا وقودها الناس و الحجاره علیها ملائکه غلاظ...)؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید خود و خانوادهتان را از آتشی که هیزمش
انسان و سنگ-بتها- است بازدارید.
نگهداشتن خود از آتش جهنم با دوری از گناهان، شهوتهای نامشروع و هوا و هوسهای پلید میسر است، چرا که باطن این گونه اعمال، آتش است و
روز قیامت- که روز آشکار شدن حقیقتها و واقعیتهاست- به صورت آتش جهنم درخواهند آمد و نگهداری خانواده نیز با تعلیم و تربیت اسلامی و آشنا ساختن آنان
با معارف الهی و تشویق به اجرای دستورهای خداوند سبحان و امربه معروف و نهی ازمنکر و داشتن غیرت نسبت به عفاف و پوشش زنان و ایجاد زمینة پاک و معنوی
برای خانواده ممکن میگردد.
گاهی درکوچه و خیابان دیده میشود که دختر خانمی که سن او از شش الی هفت سال تجاوز نمیکند بدون پوشش همراه پدر و مادرش بیرون آمده است.
و در بعضی از اوقات علاوه برآنکه پوششی ندارد، با پوشاندن لباسهای بسیار زیبا و رنگارنگ و با حالت و علاوه برآنکه پوششی ندارد، با پوشاندن لباسهای بسیار زیبا و رنگارنگ
و با حالت و شکلهای مختلف به موها دادن نظر هر بینندهای را به دخترک به آن کوچکی جلب میکند.
وقتی به پدر و مادر این دختر خانمها گفته میشود حداقل یک روسری سر دخترتان میکردید برخی در جواب میگویند: این هنوز نه سالش تمام نشده است.
چنین مادرانی گمان میکنند وقتی نه سال دخترشان تمام شد باید روسری و چادر سر او نمایند. در حالیکه وقتی نه سال تمام شد نماز و روزه براو واجب میشود و باید واجبات را انجام دهد و
محرمات را ترک نماید. حتی اسلام عزیز میفرماید:
فرزندانتان را قبل از رسیدن به سن تکلیف به نماز و روزه در حد توانشان وادار نمایید تا قبل از رسیدن به بلوغ، احکام الهی را بیاموزند و روح و جسمشان آمادگی قبول تکالیف حضرت احدیت را داشته
باشد.
و اما حجاب دختر بچهها اولاً حجاب قبل از تکلیف یک نوع تمرین و عادت برای اوست و ثانیاً روش امامان معصوم(ع) را به ما نشان میدهد که لازم است دخترانمان را در این سنین بپوشانیم و اینک از
باب تبرک به حدیثی توجه نمایید.
راوی میگوید:
زمانی چند تن از بنیهاشم امام رضا(ع) را به مهمانی دعوت نمودند. درخانواده آنها دختر کوچکی حضور داشت و آنان طبق معمول دختر را نزد خود نشاندن و مورد نوازش قراردادند بعد از آنکه
دختر نزد امام(ع) آمد.
سال عن سنها فقیل: خمس فنحاها عنه
حضرت پرسید چند سال دارد؟ گفته شد پنج سال. بعد او را از محضر امام(ع) دور کردند.
شاید کسی در اثر نداشتن آگاهی مرتکب گناهان زیادی از جمله گرفتار گاه بدحجابی شده است، و به خاطر همین گناه جامعه و
جوانان بسیاری را آلوده کرده است، اکنون که متوجه شده وجدانش او را زجر میدهد، و پیش خود میگوید چه کنم؟ آیاخداوند مرا میبخشد یا نه؟ در این جا خداوندمهربان
میفرماید:
«و کان الله غفوار رحیما»
(خداوند بخشنده و مهربان است)
در واقع خداوند بزرگ به بندهاش میفرماید: ای بنده گناهکارم که پشیمان شدهای و از ته دل توبه کردهای
نه تنها گناهت را میبخشم بلکه به خاطر توبه و اعمال خیری را که انجام میدهی درهای رحمتم را برایت میگشایم.
با سلام
در بحث های قبلی موضوعات مربوط به حجاب از نظر قران بیان کردیم و امروز به نکته اصلی می پردازیم
چرا حجاب؟چرا باید حجاب را رعایت کرد. قران به این سوال هم جواب داده :
1- «ذلک ادنی ان یعرفن»
(حجاب به خاطر آن است که زن باحجاب شناخته شود.)
در صدراسلام بعضی از زنام بیبندوبار بودند که نسبت به پوشیدن حجاب اعتنا نمی کردند. خداوند حکیم، دستور داد که زنان مومن و پاکدامن حجاب خود را کاملاً رعایت کنند تا در بین زنان، بانوان با
عفت و پاکدامن از زنان بدحجاب و آلوده مشخص گردند. در حقیقت چادر و حجاب کامل نشانة پاکدامنی، ایمان، سلامت روح و شخصیت والای زن میباشد. در واقع حجاب مرزی است که زنانی را
که دارای هویت فرهنگی و منزلت انسانی و معنوی هستند از زنانبیهویت و غربزده و ناآگاه و گرفتار هوی و هوس جدا میسازد.
2- (فلا یوذین)
(حجاب و چادر برای آن است که تا زنان مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.)
وقتی زن کاملاً خود را پوشاند، و با پاکدامنی در جامعه و محل تحصیل و کار ظاهر شد، دیگر چشمها به طرف او خیره نخواهد شد و از خطرات در امان خواهد ماند. و مردم به دیده احترام به او
مینگرند. و اگر زن خود را نپوشاند و در اجتماع و محل کار و تحصیل با بدحجابی و برهنگی و اداء و اطوار رفت و آمد نمود. سبب جلب نظر بعضی از مردان و جوانان آلوده به خود، و شنیدن حرفهای
زشت و ناپسند از طرف آنهاخواهد شد. و گاهی هم مورد هجوم و حمله بعضی از مردان آلوده قرار خواهد گفت. و در بعضی مواقع جان و آبرویش را از دست خواهد داد.
منظور از (یدنین) نزدیک کردن جلباب(چادر) به بدن به این است که زن چادر خود را به گونهای سرکند که چادر به راحتی از دور کنار نرود.
چنین نباشد که به چادر جنبة تشریفاتی بدهد بطوری که در منزل در نزد نامحرم و یا در کوچه و خیابان عبور مینماید زینت و مو و اعضای بدنش نمایان شود.
در حقیقت اینگونه چادر سرکردن نشانة نداشتن آگاهی و از ضعف ایمان به روز قیامت خبر میدهد. و چه زیباست بانوان عزیز و پاکدامن مقنعهای را زیر چادرنمایند
تا اگر در اثر بیتوجهی چادرشان مقداری کنار رفت زینت و بدنشان نمایان نگردد.
قرآن کریم در سورة نور آیه 31 فرمود:
زنها باید سروگردم خود را با مقنعه بپوشانند (ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن) ولی در سوره احزاب آیه 59میفرماید: زنها در برابر نامحرم و بیرون از منزل چادر و
یا روسریهای بلند که شبیه چادر یا کمی کوچکتر از چادر است سرنمایند. بنابر این یک آیه اصل پوشش را میفرماید و آیه دیگر چادر را بیان مینماید. زیرا با سر کردن چادر
زن بهتر میتواند اندام و برجستگیهای خود را بپوشاند.
معنای حجاب در کلام رهبر عظیم الشان انقلاب:
مساله حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست. اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد، این یک برداشت کاملاً غلطی است.
مساله حجاب به معنای جلویگری از اختلاط و آمیزش، بی قید و شرط زن و مرد در جامعه است. زیرا آمیزش و اختلاط بیقید و شرط هم به ضرر جامعه
و هم به ضرر زن و مرد به خصوص به ضرر زن است.
.: Weblog Themes By Pichak :.